KMO Ovidias kiest voor impact

99,8% van de Belgische BTW-plichtige bedrijven zijn KMO’s. Als we binnen de bedrijfswereld een duurzame impact willen verwezenlijken, is het dus erg belangrijk om hen te bereiken. Volgens onderzoek van GUBERNA, zijn deze KMO’s  jammer genoeg vaak bezig met hun operationele core en leeft er bij hen het idee dat alleen grote bedrijven de middelen hebben om impact te creëren.

Duurzaamheid heeft echter niet alleen impact op de wereld maar ook op je bedrijf. Het heeft de kracht om elk onderdeel van je bedrijfsvoering klaar te stomen voor de toekomst. Ook KMO’s moeten hierop blijven inzetten om aan de kritische vragen van medewerkers en consumenten te kunnen beantwoorden, rendabel te kunnen investeren en op vlak van operations zuinig om te gaan met hun resources.

Ovidias, producent van Belgische pralines, heeft dat goed begrepen en is sinds 2019 de uitdaging aangegaan om samen met Encon in te zetten op projecten rond duurzaamheid. Dit traject startte met de noodzaak voor een nieuwe koelinstallatie. Hier hebben ze voor een duurzaam exemplaar gekozen dat voor een aangename werkomgeving zorgt voor de werknemers. “Naast het feit dat dit zorgt voor een lager energieverbruik, is deze installatie ook erg stabiel en hebben we hier geen geluidsoverlast meer van”, legt Miet Vangertruyden, CEO van Ovidias uit. Maar daar stopt het niet bij. In 2021 zijn ze gestart met een CO2-reductieplan door het inschrijven bij SBTi.

Investeren in duurzaamheidsprojecten is een traject van onbepaalde duur en al sinds de opstart van het bedrijf is Ovidias hier al mee bezig. Maar duurzaamheid is een begrip waarvan de inhoud continu verandert, in lijn met de eveneens evoluerende tijdsgeest. “Het werken met Belgische ingrediënten en vermijden van voedselverspilling was in de jaren ’70 voor ons al belangrijk. Zo was de plastic folie rond elke praline dé oplossing om je product lang te kunnen bewaren. Sinds enkele jaren is het concept van die plastic folie dan net weer de uitdaging op ecologisch vlak. Maar ook daar bieden we een antwoord op door de hoeveelheid plastic folie die we verbruiken jaar na jaar te reduceren.”

“Iedereen die serieus met zijn bedrijf bezig is, moet meegaan in duurzaamheid. De toekomst gaat het ons ook opleggen, dus dan wordt het sowieso geen keuze meer. Voor mij voelt het prettig om die keuze nu al te kunnen maken. Het is geen luxe om te kiezen voor duurzaamheid.”

-Miet Vangertruyden, CEO Ovidias-

Dat duurzaamheidsprojecten voordelen hebben, daar moeten we Miet dus niet meer van overtuigen. Naast het aantrekken van medewerkers, is voor Ovidias ook de consument een belangrijke motivator: “De volgende generatie kijkt op een andere manier naar producten en communicatie. We moeten hen bereiken als de nieuwe doelgroep die pralines gaat eten.” Hoewel Ovidias geen rechtstreeks contact heeft met de eindconsument, zijn zij wel een onderdeel van de supply chains van supermarkten en andere afnemers.Ook hier wordt de keuze voor leveranciers gebaseerd op verschillende duurzaamheidsaspecten.

Zo eist ALDI, een van de afnemers van Ovidias, van al zijn leveranciers inspanningen met impact. “Door nu in te zetten op duurzaamheid kunnen we onszelf een voorsprong geven. Dat merk ik in de gesprekken die ik voer binnen retail. Het speelt gewoon mee”, concludeert Miet. 

Wat goed is voor de wereld, is goed voor je bedrijf. Benieuwd naar wat jij als KMO kan doen om te blijven groeien dankzij het inzetten op duurzaamheid?