Duurzaam shoppen

De consument wordt steeds kritischer en de retailsector is een sector die dit als geen ander begrijpt. Meer en meer retailers dragen duurzaamheid hoog in het vaandel en nemen concrete acties om hun activiteiten CO2-neutraal te maken. Wij gaan nog een stapje verder en denken mee na over de retail van de toekomst en hoe duurzaamheid hier een rol in speelt.    

De consument wordt steeds opmerkzamer en veeleisender
De kritische shopper
Consumenten willen graag hun steentje bijdragen en doen dit onder andere door te kiezen voor duurzame winkels. Wij ondersteunen retailers om duurzaam te innoveren, zodat ze de klant kunnen bieden wat ze vragen. Meer en meer retailers nemen al concrete acties om hun activiteiten CO2-neutraal te maken. Wij gaan nog een stapje verder en denken mee na over de duurzame retail van de toekomst. Dit zijn alvast enkele potentiële trajecten waarbij we je kunnen helpen.
CO2-neutraliteit
De meeste retailers hebben een engagement op vlak van CO2-neutraliteit. Wij helpen hen om dit engagement na te leven waarbij we een grotere focus leggen op de effectieve CO2-reductie in de eigen processen dan op CO2-offset.
Toekomstgericht bouwen
Je winkelpand is je visitekaartje. Het is de eerste indruk die een bezoeker krijgt en bepaalt voor een groot stuk de ervaring. Het is dan ook belangrijk om voor de keuze van je gebouw – of het nu gaat over nieuwbouw of vernieuwing – te kiezen voor duurzame innovaties.
Gezond verluchten
Sinds Covid-19 (corona) zijn we ons allemaal veel bewuster geworden van de noodzaak van de goede verluchting van plekken waar veel mensen samen komen. In onze ontwerpen voor ventilatie-systemen houden wij er dan ook steeds rekening mee dat virussen zich minimaal kunnen verspreiden.
Innovatief verlichten
Verlichting heeft niet alleen een effect op je zicht, maar ook op het humeur. Onze innovatieve verlichtingsaanpak houdt rekening met de lichtsterkte op elk moment van de dag en zorgt er op die manier voor dat er steeds een aangename omgeving en beleving worden gecreëerd.
Natuurlijk koelen
Koelinstallaties zijn voor verdelers van verse voeding een belangrijke kostenpost. Bovendien zijn koelinstallaties gebonden aan strenge milieunormen. Wij begeleiden je in de zoektocht naar de juiste installaties om natuurlijk te koelen.
Duurzame gewoontes
Je staat ervan versteld hoeveel van onze dagdagelijkse gewoontes eenvoudig verduurzaamd kunnen worden. Door kritisch te kijken naar wat er voor je medewerkers bijna niet meer opvalt, kunnen we heel interessante – en vaak eenvoudige – aanpassingen blootleggen in het gedrag van je medewerkers.
Nieuwe service modellen
Door met een duurzame blik naar je huidige activiteiten te kijken, ontdek je vaak verrassende nieuwe verdienmodellen die een interessante meerwaarde bieden voor je klanten.
Duurzame mobiliteit
De manier waarop we ons verplaatsen, heeft impact op het milieu. Meer en meer klanten zullen daarom hybride of zelfs elektrisch rijden en eisen een infrastructuur die het mogelijk maakt om hun voertuig op te laden.

Onze aanpak

Consulting

Onze audits vormen de basis om de huidige situatie in kaart te brengen en een plan van aanpak te creëren om te evolueren naar het ideale toekomstscenario.

Procurement

Om het actieplan op te pakken brengen we een team samen op maat van elke nieuwe uitdaging. We dagen alle spelers uit om het beste van zichzelf te geven tegen competitieve voorwaarden, en negotiëren kwaliteitsgaranties met alle betrokken partijen.

Management

We zijn het aanspreekpunt voor alle betrokken partijen, rapporteren over de vooruitgang van het project en garanderen op die manier de kwalitatieve oplevering van elk project.

De voordelen van een samenwerking

Duurzame innovatie is een belangrijke groeifactor in de retailsector waarin een kritische consument steeds hogere eisen stelt op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen.  In een wereld waarin de duurzaamheidsnormen almaar toenemen, is het interessant om je activiteiten onder de loep te nemen en te identificeren op welke manier duurzaamheid voor een betere ervaring kan zorgen.

  • Extra inkomsten

In een wereld waarin het lijkt dat er zich geen opportuniteiten meer voordoen is het heel interessant om dankzij duurzaamheid nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor je klanten en hen nog beter te bedienen.

 

  • Een sterker imago

Op lange termijn zal duurzame innovatie bijdragen aan het versterken van het imago van een bedrijf, merk of product. Deze lange termijn aanpak zorgt ervoor dat merken consistent stappen blijven zetten en hun “naam” steeds waardevoller wordt bij de klant, de consument of medewerkers.

  • Lagere kosten

Innovatie in duurzaamheid heeft snelle en effectieve implicaties op de kostenstructuur van een bedrijf. Dankzij een nieuwe kijk op processen en grondstoffen daalt het energieverbruik, vermindert de waste, is er minder verloop van medewerkers en neemt de belastingsdruk af.

 

  • Compliance op lange termijn

Dat overheden steeds strengen zullen gaan optreden ten opzicht van de voetafdruk van bedrijven is een vaststaand gegeven.  Maar ook klanten en consumenten zullen hun eisen alsmaar hoger zetten. Dankzij investeringen in duurzaamheid, die vandaag reeds interessante voordelen met zich meebrengen, zorg je er als bedrijf voor om ook op lange termijn relevant te blijven.

Meer weten

Op zoek naar meer inspiratie?
Nieuwsgierig naar ons living lab?
Op zoek naar een job met impact?