Encon geeft het goede voorbeeld

De hele filosofie van Encon is gebaseerd op een duurzame toekomst van onze planeet waarbij bedrijven hier in moeten volgen en dat deze duurzaamheid vervolgens alleen maar voor groei kan zorgen.

Encon was hierin pionier. Zelfs voor de alom bekende “an inconvenient truth”, verspreidde Robin sinds 2002 zijn groene boodschap als een jonge Al Gore. Deze overtuiging blijkt echter een uitdaging. Nagenoeg iedereen heeft door dat onze aarde aan het opwarmen is en dat er dringende maatregelen nodig zijn. Contradictorisch genoeg staan we op technisch vlak ver genoeg, maar de maatschappelijke bereidheid is vaak ver te zoeken.

We tonen met Encon dus aan dat duurzaam ondernemen groei met zich meebrengt op korte en lange termijn. Enerzijds op economisch vlak waarbij de energiefacturen drastisch naar omlaag gaan. Maar ook vanuit de consument, leverancier en klanten, wordt de eis naar duurzaamheid steeds groter. Onze maatschappij wordt steeds transparanter en consumenten zijn beter op de hoogte van wat ze kopen.

Consumenten hebben een betere kennis van onze consumptiemaatschappij en eisen – steeds luider - van bedrijven dat ze bewust en openlijk maatschappelijk verantwoord ondernemen. Openlijk duurzaam ondernemen zorgt dus ook voor een positief imago waarbij klanten en vervolgens medewerkers automatisch worden aangetrokken.

We lead by example dus uiteraard proberen we als Encon het toonvoorbeeld te zijn van duurzame bedrijfsvoering. Elk product en elke dienst die wij bij Encon aanbieden is dan ook toegepast op ons kantoor te Bilzen. Een toonzaal waar men de best beschikbare technieken kan zien. Technieken die hun werkzaamheid elke dag bewijzen en waarvan we weten hoe efficiënt ze zijn.

Duurzaamheid slaat op enorm veel facetten, van mens tot energie. Hiervoor volgen we de internationale richtlijn ISO 26000. Zo kan men de aanwezige technieken ontdekken zoals het BEO-veld, windmolen en zonnepanelen. Maar is er ook geïnvesteerd in het welzijn van de medewerkers waarbij akoestiek, verlichting en work-life balance centraal staan. En we trekken dit nog verder door door te werken met duurzame leveranciers voor koffie en gebruikte materialen zoals tafels, tapijt en planten.

Dat deze inspanningen voor succesvolle groei zorgen, kunnen we dan ook met trots aantonen. Naast de stijgende groei van bewustwording van bedrijven en een groeiend klantenbestand, moet Encon ook kunnen meevolgen op vlak van medewerkers. Met een groei van 30 naar 60 medewerkers op een aantal jaar tijd, merken we dat openlijke duurzaamheid een positief effect heeft op HR niveau. Onze medewerkers hebben allen het groene hart en door openlijk duurzaam te ondernemen, trekken we experten aan in tijden van “the war for talent”.

Niet elke oplossing is echter van toepassing op elk bedrijf. Door onze brede expertise weten wij dit te vertalen naar een duurzaamheidsbelofte. Een belofte die evolueert in een mindset want duurzaamheid is geen einddoel maar een oneindige beweging. Aangezien deze kennis vaak niet binnen bedrijven aanwezig is, kan men beroep doen op onze consultants of zelfs een tijdelijke inschakeling van een externe Sustainability Officer.