Ontdek meer over interessante laadoplossingen

Het aandeel van volledig elektrische personenwagens op het Belgische wegennet steeg maar liefst met 75% het afgelopen jaar. In het meest conservatieve scenario wordt zelfs verwacht dat tegen 2030 20% van het totale wagenpark volledig elektrisch zal zijn. Eveneens elektrische vrachtwagens zijn aan een opmars bezig omwille van diverse voordelen ten opzichte van vrachtwagens met een verbrandingsmotor zoals lagere onderhoudskosten, stiller rijgedrag, bijdrage aan duurzamer klimaat, imago van het bedrijf etc. Naar verwachting zal de TCO (‘Total Cost of Ownership’) tussen 2025 en 2030 ook lager zijn dan bij vrachtwagens met een verbrandingsmotor.

Rekening houdend met de dalende kosten voor de aanschaf van elektrische voertuigen, de fiscale voordelen en wettelijke vereisten kan met zekerheid gesteld worden dat de toekomstige mobiliteit in en rond jouw bedrijf elektrisch zal zijn!

De uitdaging is duidelijk: nu er steeds meer elektrische voertuigen op de weg komen, moeten bedrijven de infrastructuur hebben om ze te ondersteunen. Zonder laadinfrastructuur kunnen werknemers en klanten de voordelen van elektrische wagens niet ten volle benutten. Vandaar dat het belangrijk is om je bedrijfssite voor te bereiden om elektrische voertuigen op een kostenefficiënte en slimme manier te laden.

Daarom is er de EU-overeenkomst om de richtlijnen voor laadpunten op parkeerplaatsen te versterken voor:

nieuwe niet-residentiële gebouwen (en die worden gerenoveerd):

  • Meer dan 5 parkeerplaatsen vereisen 1 laadpunt per 5 parkeerplaatsen, met leidingen voor minstens 50% van de overige parkeerplaatsen.

bestaande niet-residentiële gebouwen (implementatie kan worden uitgesteld tot 2029):

  • Meer dan 20 parkeerplaatsen vereisen 1 laadpunt per 10 parkeerplaatsen, met leidingen voor 50% van alle overgebleven parkeerplaatsen.

Ondanks deze vooruitgang voldoen veel winkelcentra, supermarkten, kantoorgebouwen en soortgelijke locaties nog niet aan deze regelgeving. Laten we de kans grijpen om ideale scenario's voor deze locaties te bedenken, waarbij we de voordelen, winstmodellen en elektrische infrastructuur optimaliseren.

Het installeren van laadinfrastructuur lijkt misschien een eenvoudig proces, maar niets is minder waar. Jarenlange ervaring wijst uit dat er talloze aandachtspunten zijn waar je best rekening mee houdt. Het bepalen van het juiste type laadpalen voor je doelgroep is bijvoorbeeld cruciaal. Overdimensioneren leidt tot onnodige kosten en een verzwaring van de elektrische infrastructuur. Anderzijds resulteert onderdimensioneren in een onvolledige dekking van de laadpunten voor werknemers en klanten, wat weer kan leiden tot lager comfort en tevredenheid.

Het aansluitvermogen van de laadpalen is ook een belangrijk aspect om te bepalen. Dit is nodig om bijkomende kosten te vermijden, met name gezien het capaciteitstarief en de impact van de toenemende laadinfrastructuur op het elektrisch verbruik. 

Het bekomen van een lage kostprijs van elektriciteit is eveneens essentieel om meerkosten te vermijden, vooral gezien de hoge en fluctuerende energieprijzen. We raden je daarom aan om te bekijken of hernieuwbare energie gekoppeld kan worden aan het laden van elektrische voertuigen. 

Er moet ook nagedacht worden door wie de laadpalen gebruikt mogen worden en welke oplaadkosten doorgerekend worden tegen welk tarief. Hierdoor kan je misgelopen opbrengsten en discussies vermijden.

Tot slot moet er bij de plaatsing van de laadpalen ook rekening gehouden worden met een uitrol op langere termijn (‘future proof’). Een verstandige locatie en manier van elektrische aansluiting is van groot belang om meerkosten te besparen m.b.t. de bestaande elektrische infrastructuur, de kabeltrajecten en graafwerken. 

Daarnaast is het ook handig om te onderzoeken of er subsidies te verkrijgen zijn, zodat je geen potentiële opbrengsten misloopt.

Ook financieel gaat er het een en ander veranderen op vlak van regelgeving:

  • Het uitfaseren van fiscale voordelen voor voertuigen met verbrandingsmotoren (ICE) vanaf 2026.
  • De huidige 150% kostenaftrek voor laadpunten, beschikbaar tot 31 augustus 2024.
  • De verplichting om vanaf 2029 alleen emissievrije voertuigen te verkopen in Vlaanderen, en in heel België vanaf 2035.

Voor verdere hulp of vragen neem zeker contact op met een van onze experts. Laten we samen op weg gaan naar een duurzame toekomst! 

Wij begrijpen de unieke uitdagingen die gepaard gaan met elektrificatie en hebben al voor vele bedrijven onze toegevoegde waarde mogen bewijzen. Dankzij onze expertise van de afgelopen 22 jaar en onze geïntegreerde aanpak kunnen wij ervoor zorgen dat een optimaal concept wordt bekomen voor de korte en lange termijn (‘future proof’), dat de risico’s in kaart worden gebracht en dat kostenoptimalisaties tot wel 35% verwezenlijkt kunnen worden waardoor je klaar bent voor duurzame mobiliteit