De duurzame consument

De consument houdt steeds meer rekening met de duurzaamheid van producten die er gekocht worden in de supermarkt. Ook retailers onderschrijven deze vraag steeds meer en gaan actief op zoek naar producten met een beperkte voetafdruk. Als producent van consumentengoederen is het daarom belangrijk om goed na te denken over hoe je je impact kan verkleinen en duurzaam kan innoveren.

Gesteld voor de keuze, gaat de consument steeds vaker voor het product mét duurzaamheidsbelofte
Steentje bijdragen
Iedereen begint zich steeds meer te realiseren hoe belangrijk onze voetafdruk is, en iedereen wil een steentje bijdragen. Als dat steentje dan bijgedragen kan worden door een eenvoudige keuze in de winkel, dan maakt de consument daar gretig gebruik van. Volgende zijn slechts enkele van de potentiële trajecten waarbij we je kunnen begeleiden, om tegemoet te komen aan de eisen van de bewuste klant.
CO2-neutraliteit
Consumenten – en in hun kielzog de retailers – eisen een engagement op vlak van CO2-neutraliteit. Wij ondersteunen je hierbij waarbij we een grotere focus leggen op de effectieve CO2-reductie in de eigen keten dan op CO2 offset, waardoor green washing op elk moment vermeden wordt.
Groen product
Wil je de consument nog de keuze laten maken, dan is het interessant om één of meerdere producten uit je assortiment te upgraden naar een duurzame variant. Wij kunnen je zowel helpen om een bestaand product klimaatneutraal te maken of een nieuw – duurzaam – product vanaf de basis mee te ontwerpen en dat op basis van de internationale duurzaamheidsstandaarden.
Circulariteit
Wil je van je product een product maken waarvan de grondstoffen en onderdelen hun waarde zo min mogelijk verliezen, dan ondersteunen wij je om enerzijds het grondstofgebruik te reviseren én na te denken over een systeemverandering in de consumptie van je product.
Plastic reduction
Het gebruik van plastic is alomtegenwoordig. Wij helpen je om een juist beeld te krijgen van je plasticverbruik en gaan samen aan de slag om alternatieven te vinden en zo het plasticverbruik drastisch te verminderen.

Onze aanpak

Consulting

Onze audits vormen de basis om de huidige situatie in kaart te brengen en een plan van aanpak te creëren om te evolueren naar het ideale toekomstscenario.

Procurement

Om het actieplan op te pakken brengen we een team samen op maat van elke nieuwe uitdaging. We dagen alle spelers uit om het beste van zichzelf te geven tegen competitieve voorwaarden, en negotiëren kwaliteitsgaranties met alle betrokken partijen.

Management

We zijn het aanspreekpunt voor alle betrokken partijen, rapporteren over de vooruitgang van het project en garanderen op die manier de kwalitatieve oplevering van elk project.

De voordelen van een samenwerking

Dat duurzaamheid een belangrijk thema is, is sinds de klimaatmarsen overduidelijk geworden. Consumenten maken in de winkel dan ook graag de keuze voor duurzame producten. Het is als producent van voedings- of consumentengoederen belangrijk om rekening te houden met de toenemende vraag voor duurzaamheid en deze vorm van innovatie te integreren in je gamma.

  • Extra inkomsten

In een wereld waarin het lijkt dat er zich geen opportuniteiten meer voordoen is het heel interessant om dankzij duurzaamheid nieuwe oplossingen te ontwikkelen voor je klanten en hen nog beter te bedienen.

 

  • Een sterker imago

Op lange termijn zal duurzame innovatie bijdragen aan het versterken van het imago van een bedrijf, merk of product. Deze lange termijn aanpak zorgt ervoor dat merken consistent stappen blijven zetten en hun 'naam' steeds waardevoller wordt bij de klant, de consument of medewerkers.

  • Lagere kosten

Innovatie in duurzaamheid heeft snelle en effectieve implicaties op de kostenstructuur van een bedrijf. Dankzij een nieuwe kijk op processen en grondstoffen daalt het energieverbruik, vermindert de waste, is er minder verloop van medewerkers en neemt de belastingsdruk af.

 

  • Compliance op lange termijn

Dat overheden steeds strenger zullen gaan optreden ten opzicht van de voetafdruk van bedrijven is een vaststaand gegeven.  Maar ook klanten en consumenten zullen hun eisen alsmaar hoger zetten. Dankzij investeringen in duurzaamheid, die vandaag reeds interessante voordelen met zich meebrengen, zorg je er als bedrijf voor om ook op lange termijn relevant te blijven.

Meer weten

Op zoek naar meer inspiratie?
Nieuwsgierig naar ons living lab?
Op zoek naar een job met impact?