Reactie op de oproep van bedrijf DataCamp om te stoppen met studeren

Studenten, stop vooral NIET met studeren!

Het bedrijf DataCamp uit Leuven roept studenten op om te stoppen met studeren en onmiddellijk (bij hen) aan de slag te gaan. Om die studenten te overhalen tot deze drastische stap, heeft het bedrijf zelfs een bonus van 15.000 euro over.

Het belangrijkste argument daarvoor is dat heel wat studenten al de nodige kennis en ervaring hebben om aan de slag te gaan en hun tijd dus alleen maar verdoen op de schoolbanken. ‘On the job’ zouden de studenten ook meer leren.

Het is een gewaagde maar vooral ook gevaarlijke stelling die studenten een totaal fout beeld geeft. Dat zeggen we uit ervaring. De schrik slaat ons dan ook om het hart dat studenten dit waanzinnige advies ook echt zouden opvolgen.

Ons bedrijf (Encon) is ook een bedrijf dat op zoek is naar zeer technische profielen, meestal ingenieurs. We ontwerpen en implementeren energiebesparende systemen en hernieuwbare energieproductiesystemen voor de industrie. Onze sector heeft in Vlaanderen knowhow op wereldniveau opgebouwd. De evoluties in de IT-sector (de sector waarin DataCamp werkt) evolueert snel. Dat is zeker zo. Maar de laatste paar jaar evolueert de markt in onze sector zo mogelijk nog sneller. Elke week duikt er weer een andere, doeltreffendere of betrouwbaardere techniek op.

Toch zouden wij studenten NOOIT adviseren om hun opleiding zonder diploma te verlaten. In tegendeel. Ons bedrijf organiseert al 6 jaar een prijs voor de beste thesis rond energie en energiebesparing (wat op zich al impliceert dat de studenten tot het einde blijven). De wedstrijd staat open voor alle ingenieursopleidingen, in hogeschool en universiteit, inclusief de handelsingenieurs. De kandidaten die we de afgelopen 6 jaar voor onze jurytafel hebben gehad bewijzen het: het is helemaal niet zo dat studenten niet voldoende leren of niet creatief en praktijkgericht leren denken tijdens hun opleiding. Toch niet als ze een goede opleiding volgen. En – zo bewijst onze energieprijs onderhand- er zijn in Vlaanderen zeer vele, zeer goede opleidingen. De laureaat van dit jaar is een mooi voorbeeld van die stelling. Jonathan Bogaert heeft als eindwerk een nieuw soort diafragma uitgevonden dat van nut kan zijn in grote zonnecentrales. Hij heeft zich voor zijn uitvinding laten inspireren door de manier waarop een Iris (de bloem) opent en sluit. De jury kon de precieze inhoud en reikwijdte van het eindwerk (voor de eerste keer in het 6-jarig bestaan) niet zo goed inschatten en is bij externen te rade gegaan. Tot bij de promotor, Prof. Dr. Nesrin Ozalp, Head of Department Mechanical and Industrial Engineering aan de University of Minnesota toe. Blijkt dat de jonge ingenieur een werk van wereldklasse heeft afgeleverd. Zijn vinding zou er wel eens voor kunnen zorgen dat grote zonne-installaties waarbij energie of reacties worden opgewekt door vele, huizengrote spiegels allemaal naar één punt te richten, in de toekomst veel goedkoper en bedrijfszekerder zou kunnen maken. Jonathan heeft zijn studies niet moeten opgeven om op het schitterende idee te komen. In tegendeel, de goede omkadering heeft zijn vinding haar definitieve vorm gegeven.

Het is inderdaad waar dat studenten in het bedrijfsleven meer praktische kennis opdoen. Maar dat betekent niet dat ze daarvoor hun studies moeten opgeven. Ook daar is ons bedrijf het levende bewijs van. Bij ons kunnen ingenieursstudenten aan de slag in een studentenjob. Het is een win-win voor beide partijen. Ons bedrijf krijgt extra werkkrachten die met kennis van zaken aan de slag kunnen. De studenten leren het verschil tussen theorie en praktijk. Inderdaad, bijna al onze jobstudenten zouden zo bij ons aan de slag kunnen. Toch raden we hen allemaal aan om eerst dat diploma te halen. Een goede opleiding geeft een onderbouw en een diepgang die meer is dan een mooie aanvulling op praktijkervaring, maar gewoon noodzakelijk is als we toekomstgericht moeten blijven vernieuwen (en dat aan een steeds sneller tempo). Wij moeten ‘de praktijk van de dag’ zeer regelmatig helemaal in vraag stellen en beginnen van een blanco, nieuw blad. Daar is kennis en inzicht voor nodig die vaak niet uit de praktijk komt. Gewoon, omdat we die praktijk net moeten verlaten.

Samengevat: Wij vinden het gevaarlijk om bij studenten het idee te wekken dat een diploma niet zo belangrijk is. Dat deze boodschap net nu wordt verkondigd, terwijl velen volop in de examens zitten en misschien nu wat sneller overtuigd kunnen worden om er de brui aan te geven, maakt het extra gevaarlijk en jammer. Beschikken over het juiste diploma is zeer nuttig. Niet alleen om gemakkelijker door sollicitaties te geraken, maar ook (en vooral) om beter te zijn in de job die je uiteindelijk zal doen. Het is een zeer goed idee voor studenten om praktijkervaring op te doen, nog tijdens hun studies. Maar dat betekent niet dat ze hun studies moeten opgeven. Dat is gewoon onzin. Gevaarlijke onzin.