Productinnovatie en groei gaan hand in hand

De stijgende vraag naar duurzaamheid vanuit de consument, heeft een oorverdovend effectief op de bouwsector. Of het nu gaat om kantoorgebouwen, hotels, retail of industrie: elk gebouw moet gaan voldoen aan steeds evoluerende duurzaamheidsnormen en ver vooruit kijken. De bouwsector kan dus niet anders dan mee groeien om te voldoen aan de vraag van hun B2B-klanten waaronder architecten, bouwheren en aannemers.

Gebouwen zet je vandaag de dag niet meer voor 20 jaar, maar voor 40 jaar en zelfs meer. Gebouwen worden dus een middel in plaats van een doel. Een middel om bepaalde doelstellingen te bereiken zoals duurzaamheid. Elk nieuwbouwproject dat duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, gaat voor het zogenaamde Green Building principe waarbij men zich zowel in de ontwerpfase, de bouwfase als de gebruiksfase richt op duurzaamheid om zo te voldoen aan de normen van de toekomst.

Om uniformiteit en duidelijkheid rond de term duurzaam bouwen te verkrijgen zijn bepaalde certificaten ontwikkeld, zoals het onafhankelijke internationale BREEAM-certificatiesysteem dat simpelweg de duurzaamheid van gebouwen meet. Ook bestaande gebouwen springen hier in steeds meer mee op de groene kar en implementeren renovaties om dit te bereiken.

De uitgebreide lijst van parameters waar men aan moet voldoen om dit certificaat te behalen, zijn niet alleen gericht op energie en energie-efficiënte, maar ook op het gebruik van duurzame materialen. En laat dat nu net zijn waar Encon Reynaers Aluminium in heeft geholpen.

Door de groeiende vraag naar BREEAM en dus het gebruik van die duurzame materialen, heeft Reynaers zich klaargestoomd voor de markt, en proactief op deze noden ingespeeld. Het is belangrijk om architecten te helpen in die vraag naar duurzaamheid door het zo hapklaar mogelijk te brengen.

Zo heeft Encon de volledige brochures van Reynaers onder de loep genomen en alle materialen geanalyseerd naar hun duurzaamheidswaarde en dus punten die het oplevert in het BREEAM-certificatiesysteem. Dit bespaart architecten een hele hoop werk rond het zoeken naar bewijslast voor de gebruikte producten.

Dit zorgde voor een extra verkoopswaarde voor de materialen van Reynaers om zo een meerverkoop te genereren.

Toekomstgericht bouwen is op korte termijn geëvolueerd van trend naar norm. Duurzame innovatie is dus een must om als aanbieder van bouwmaterialen mee te groeien in de toenemende vraag en noden van je klant.