Energie in harmonie met de natuur

Een plek waar milieu en welzijn op elkaar af wordt gestemd: de ideale omschrijving van een dagje kuren. Wellness slaat letterlijk op het welzijn van de mens en is dus bij uitstek een plek waar consumenten deze harmonie gaan zoeken. CO2-neutrale ontspanning is dan ook de toekomst waar de hospitality-sector zich op moet richten.

Elaisa Energetic Wellness speelde hier perfect op in en wou een ruimte creëren  waar energie en harmonie met de natuur centraal staat, een visie die ze delen met Encon. Om hun technieken zoals koeling, verwarming, ventilatie en vochthuishouding in balans te brengen met de natuur en hun CO2-uitstoot te minimaliseren, werd Encon al bij het begin van het bouwproject in 2012 betrokken. Dankzij deze vroege betrokkenheid in de conceptfase kon zo het project tot een bijzonder hoog niveau gebracht worden.

“Bij Elaisa staat energie centraal, en dus zijn we op zoek gegaan naar een leverancier die ons kon ondersteunen om de energie van de andere soort op onze filosofie aan te laten sluiten. En die hebben we met Encon gevonden.”

Jean-Luc Kumpen – eigenaar Elaisa Energetic Wellness

Er werd tot het uiterste gegaan om oplossingen op maat van de omgeving te ontworpen in balans met de geometrie van het gebouw voor en achter de schermen. Een wellnesscomplex is vanwege het gebruik van diverse technieken een uitdaging. Zowel de koeling, de verwarming, de ventilatie als de vochthuishouding moeten goed op elkaar zijn afgestemd.  Encon kon dit huzarenstukje realiseren door oplossingen op maat van dit project uit te werken. Hierbij werden diverse vormen van energie geconnecteerd om zo tot een unieke oplossing te komen. Dit van analyse, engineering, procurement tot projectbegeleiding.

Daarbij wordt energie uit het meer gebruikt voor de klimatisatie van het gebouw. Die wordt bovendien gecombineerd met een warmtekrachtkoppeling om zo energie op te wekken voor andere toepassingen.

Het project werd in de bouwfase ook meerdere keren uitgebreid. Flexibiliteit, proactief handelen en een goede communicatie hebben gezorgd dat dit een succesverhaal werd.

De consument voelt zich goed bij duurzaamheid in een ruimte waar verzorging, mentale en fysieke gezondheid topprioriteit is.

Maak net zoals Elaisa het verschil en speel in op de vraag van de consument. Benieuwd waar jij op vlak van hospitality kunt verduurzamen om zo in te zetten op groei?