Van audit naar CO2-neutraliteit

De vraag van de consument heeft een zeer grote impact op hoe retailers zich vandaag de dag profileren. Uit een studie gepubliceerd tijdens de Paris Retail Week blijkt dat 70% van de klanten duurzaamheid als een belangrijke factor meenemen in de afweging tot aankoop. Met de eisen van de overheid op vlak van reductie van CO2-uitstoot tegen 2030, kunnen retailers ook bijna niet meer anders en eisen steeds vaker een engagement op vlak van CO2. neutraliteit.

Als verdeler en producent van consumentengoederen is het daarom een must om na te denken over je impact en te kijken waar je duurzaam kan gaan innoveren om zo je plek op te eisen binnen het retaillandschap.

BelOrta is de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van België en tevens Europees marktleider. Bijna 40% van alle Belgische tuinbouwproducten, verhandeld via het veilingwezen, worden via BelOrta verkocht dankzij 1350 actieve tuinders.

Zij zijn met hun duurzaamheidstraject gestart dankzij een verplichte energieaudit voor grote bedrijven (EER) vanuit Europa. Deze hebben zij toen laten uitvoeren door Encon.

Dankzij deze audit werden zij geconfronteerd met grote energieverbruikers binnen het bedrijf en hebben sindsdien zich bewust ingezet om duurzaamheid deel te maken van het bedrijf om zo het verschil te maken en zich klaar te maken voor een duurzame toekomst. Alle mogelijkheden die haalbaar bleken als koelingsmagazijn, zijn zij aan het implementeren in hun bedrijf met de visie van stilstaan is achteruitgaan.

Zo hebben zij onmiddellijk geïnvesteerd in 4 zonnepaneelparken om zo hun eigen groene energie te produceren. Dit hebben zij samen met Encon gerealiseerd.  Maar daar stopte Belorta niet. Gezien het groot aantal oppervlaktes aan bedrijfshallen bleek allereerst verlichting een grote energieslurper.

Aan de hand van lichtberekeningen werd er door Encon een nieuwe verlichtingsinstallatie met LED-verlichting uitgewerkt en later ook gerealiseerd. De nieuwe installatie hield rekening met de specifieke behoeftes van het bedrijf en bespaarde maar liefst 80% op vlak van energie! Een zeer grote impact op de weg naar een CO2-neutrale toekomst dankzij een besparing van 472.021 kg CO2 per jaar dat neerkomt op het planten van 20.000 bomen op 1 jaar!

Duurzaamheid is echter geen einddoel, maar een proces en blijft Belorta investeren in hun groene toekomst. Zo zullen zij een energiemonitoringssysteem plaatsen om hun energieverbruik inzichtelijk te maken en zo de aandacht blijft wijzen op energiebesparing. Het implementeren van energiemonitoring is ook een essentieel onderdeel van ISO 50001.

Naast de samenwerking met Encon, gaan zij het engagement aan om enkel met groente- en fruittelers te werken die deel zijn van  het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties. Zij zetten zich in voor meer duurzaamheid in de sector dankzij hun inspanningen binnen hun Responsibly Fresh coöperatie. Een bedrijf dat zich inzet voor CO2-neutraliteit op grootschalig niveau binnen hun eigen gebouwen zonder enkel te denken aan compensatie. Gegroeid vanuit een energieaudit naar een bedrijf met groen imago met hoge productwaarde!

Ook benieuwd hoe je binnen de wereld van consumentengoederen duurzaam kan innoveren?