Persoonlijke energiecentrale

In de strijd om de consument is stilstaan achteruitgaan. Retailers zijn voortdurend op zoek naar innovatieprojecten om zich te onderscheiden van de concurrentie. Duurzaamheid is in deze zoektocht een niet te onderschatten troef, en ontzettend belangrijk om in overweging te nemen.

Uit een studie gepubliceerd tijdens de Paris Retail Week blijkt dat 70% van de klanten duurzaamheid als een belangrijke factor meenemen in de afweging tot aankoop. Dichter bij huis toont ook het onderzoeksrapport “Retail in 2030” dat 50% van de consumenten maatschappelijk verantwoord ondernemen, een belangrijk onderdeel vinden in de merkbeleving.

Onze maatschappij wordt steeds transparanter en consumenten zijn beter op de hoogte van wat ze kopen. Consumenten hebben een betere kennis van onze consumptiemaatschappij en eisen – steeds luider - van bedrijven dat ze bewust en openlijk maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Aldi heeft de roep van de consument goed begrepen en wil tegen 2021 de CO2-uitstoot van zijn winkels met 40% verminderen. Om hen te begeleiden in dit proces heeft de retailketen Encon onder de arm genomen waarbij er in een eerste fase onderzocht wordt hoe ze zelf - lokaal - duurzame energie kunnen opwekken.  Op die manier wil Aldi het verbruik van de eigen winkels volledig compenseren en evolueren tot energie-neutraliteit van hun panden.

“Aldi wil het bedrijf zijn waar het aangenaam werken is voor ons personeel maar ook een bedrijf met aandacht voor het milieu en de toekomstige generatie”

Frank Vissers – Managing Director Aldi Turnhout

 

Het antwoord op de vraag van Aldi lag vlak boven ons hoofd. De winkels van Aldi hebben namelijk in totaal zo’n xxm2 dakoppervlakte die vandaag niks opbrengen. Deze daken lenen zich echter perfect voor de installatie van zonnepanelen die gezamenlijk voldoende energie kunnen produceren om te voldoen aan de energie eisen van elke winkel.

Vandaag heeft Aldi al meer dan 40 winkels voorzien van een zonnepaneleninstallatie. Encon voorziet voor elk traject een begeleiding van A tot Z. Dit betekent dat we eerst bestuderen welke zonne-installatie het meest geschikt is per winkel en een maximaal rendement creëert rekening houdend met de specifieke kenmerken van het dak en het stroomverbruik van de winkel. Vervolgens stellen we een gedetailleerd plan van aanpak op en gaan we op zoek naar de aannemer die voor de specifieke eisen van het project het meest geschikt is. Ten slotte volgen we de installatie in detail op zodat de gegarandeerde rendementen ook effectief gehaald worden.

Tijdens dit traject garandeert Encon een opbrengst voor 20 jaar. Aldi is met andere woorden zeker van een minimale opbrengst van hun eigen geproduceerde duurzame energie waardoor de terugverdientijd van de investering gegarandeerd is én Encon er nauwkeurig op toeziet dat de beloofde garanties nageleefd worden.

De unieke Encon aanpak van maatwerk per winkel in combinatie met de hoge eisen en nauwkeurige opvolging van de installateur zorgt ervoor dat de cumulatieve netto-opbrengst enerzijds bijna 3 keer hoger ligt dan bij een standaard zonnepaneelinstallatie en dat Aldi 50% bespaart in installatiekost en 65% op onderhoudskosten. Hoewel de insteek van Aldi dus vooral gebaseerd is op de investering in duurzame innovatie is de terugverdientijd van deze investering – ongeacht het groeipotentieel op vlak van imago – kort en krachtig.

Aldi heeft met de installatie van hun eigen duurzame energiecentrale een belangrijke stap gezet voor de toekomst. Duurzaamheid zal niet meer weg te denken zijn in het retaillandschap en de roep van de consument voor merken die hun verantwoordelijkheid opnemen wordt alsmaar groter.

Na dit eerste succesverhaal wordt er daarom ook zeker niet op de lauweren gerust. We gaan samen actief verder op zoek naar manieren om hun winkelpanden verder te verduurzamen.