Het gezond verstand van bedrijfsleiders heeft een belangrijke impact op onze planeet

Dat het Europees Parlement vorige woensdag stemde om de reductie van broeikasgassen tegen 2030 op te trekken naar 60 procent in plaats van 55 procent, zoals in het begin van het jaar nog werd voorgesteld door de Europese Commissie, laat zien dat hun spreekwoordelijke euro eindelijk gevallen is. Niet Greta Thunberg en de klimaatmarsen hebben deze stroomversnelling veroorzaakt, maar het gezond verstand van bedrijfsleiders wereldwijd.

Een open brief met impact

Burgers laten al lang stevig van zich horen via de klimaatjongeren, de door hen georganiseerde klimaatmarsen en de door hen geïnspireerde klimaatmanifesten. En uiteraard heeft dat invloed op de publieke en politieke opinie. Maar wanneer er 185 bedrijfsleiders van over heel Europa in een gezamenlijke brief aansporen om de aangekondige European Green Deal zo ambitieus mogelijk te implementeren - dan komt er ook effectief actie.

Over de open brief, die een initiatief is van de Corporate Leaders Group, zegt diens CEO Eliot Whittington: "Europese bedrijven en investeerders weten dat de enige levensvatbare economische toekomst die welvaart en welzijn kan bieden, er een is die het klimaat stabiliseert.” Maar die zin kan ook omgekeerd worden gelezen, en dan wordt het pas echt interessant: het juiste doen voor het klimaat, is dé manier om een levensvatbare economische toekomst, welvaart en welzijn te verzekeren.

Duurzaamheid hoeft geen altruïsme te zijn

Het is met andere woorden in het eigen voordeel van deze bedrijfsleiders om hun stem zo luid mogelijk te laten gelden. Ik wil de goede intenties van de bedrijfsleiders van pakweg Microsoft of Google, twee van de grote namen die de brief ondertekenden, zeker niet in twijfel trekken. Ik ga ervan uit dat ze inderdaad het beste willen voor de wereld. Maar wat ze waarschijnlijk minstens even hard motiveert tot het transformeren van hun bedrijven naar meer duurzame organisaties, is de positieve impact die dat heeft op hun bedrijven zelf; onmiddellijk én op lange termijn.

Het heeft lang - heel lang - geduurd, maar het besef begint er eindelijk te komen: investeren in duurzaamheid staat niet in contrast met economische groei. En dan hebben we het niet enkel over lagere energiefacturen die de bottom line positief beïnvloeden of hernieuwbare energie die extra rendement oplevert, het gaat ook over slimmere productieprocessen en meer doorgedreven transparantie naar alle stakeholders toe.

De Europese Green Deal is een verhaal van opportuniteiten

Daarnaast is er ook een ontzettend belangrijke menselijke kant aan investeren in duurzaamheid: dat gaat immers ook over meer welzijn op de werkvloer dankzij technologische innovatie en het aantrekken van toptalent in deze ongeziene war for talent.

Ondertussen zijn het niet meer alleen de millennials die liever werken voor een bedrijf dat geeft om zijn mensen en de maatschappij. En die burgers die begin dit jaar nog massaal de straat op trokken om tegen het gebrek aan een degelijk klimaatbeleid te protesteren? Dat zijn dus ook consumenten. Hoe duurzamer je bedrijf, hoe langer en beter je relevant kan zijn voor deze steeds veeleisendere klanten. 

Dus als het Europees Parlement ons iets heeft laten zien vorige week, is het volgens mij dat het heel goed inziet dat de European Green Deal een verhaal is van opportuniteiten, eerder dan van uitdagingen. Het is dat bedrijfsleiders veel druk kunnen zetten op politiek, maar dat ze vooral niet op de politiek moeten wachten vooraleer actie te ondernemen. Door te focussen op hun eigen, duurzame groei, hebben ze misschien wel de oplossing voor de klimaatcrisis in handen. 

 

Dit artikel is een opiniestuk van Robin Bruninx, afgevaardigd bestuurder van Encon. Het werd eerst gepubliceerd door VRTNWS op 13/10/2020.

Geen resultaten